Psihološko savjetovalište

Seminar na temu Stručni saradnici osnovnih i srednjih škola i mogućnosti usavršavanja izvođenja nastavnog rada

Fakultet za psihologiju Univerziteta Bijeljina organizovao je 20.05.2013. seminar pod nazivom: Stručni saradnici osnovnih i srednjih škola i mogućnosti usavršavanja izvođenja nastavnog rada.

Cilj seminara je bio aktuelizacija instruktivnog rada stručnih saradnika (pedagoga i psihologa) sa nastavnicima (posebno sa nastavnicima-početnicima) na planu nastavničkih veština usmerenih na efikasno učenje na nastavnom času. Stručni saradnici su upoznati sa novijim, relevantnim istaraživanjima problema individualizacije nastavnog procesa u kome su učenici u fokusu. Prezentovane su mogućnosti individualizovanog učenja učenika ne samo po osnovu različitih sposobnosti već i prema stilovima učenja učenika.

Ukazano je na zanačaj emocionalnog doživljaja učenja na nastavnom času, prezentovani su savremeni instrumenti za merenje psiholoških karakteristika učenika osnovne i srednje škole, a autori su predstavili testove sposbnosti, osobina ličnosti, kognitivnih stilova i stilova učenja učenika – instrumente kojima se može profesionalno unaprediti nastavni rad.

Izneti su stavovi, argumentacije i procene o poželjnoj pripremi studenata-budućih nastavnika za vođeđenje, organizovanje i podsticanje učenja na nastavnom času. Konstatovano je da ekonomska kriza i slaba materijalna baza škola indirektno utiču na nedovoljna interesovanja u pogledu profesionalne obuke nastavnika u novim društvenim okolnostima. Umesto da primetan zamah u istraživanju puteva ka boljoj školi (naročito u razvijenim zamljama) čiji su nam rezultati u velikoj meri poznati učini mobilinijim, naše prosvetne vlasti i nastavnička populacija u našoj masovnoj školi ne poklanja nužnu pažnja pedagoško-metodičkoj pripremi mladih nastavnika. U diskusijama je isticano čak da je u prošlosti na skupovima pedagoga i pshologa, ali i u svakodnevnom radu bilo daleko ozbiljnijih pristupa podizanju kvaliteta pedgoško-psihološkoj i metodičkoj pripremi nastavnika.

Predavači su bili profesori sa Fakulteta za psihologiju Univerziteta u Bijeljini i dr Jovica Ranđelović sa Prirodno-matematičkog fakulteta u Nišu, profesor pedagogije i didaktike.

Seminaru je prisustvovalo preko četrdeset stručnih saradnika iz osnovnih i srednjih škola iz cele Republike Srpske. Najveći broj učesnika je bio iz okoline Bijeljine.

Učesnici su bili jako zadovoljni organizovanim skupom, pokazali su naglašena interesovanja za psihološki aspekt učenja u nastavi i didaktičko-metodičke veštine izvođenja nastavnog rada. Školski psiholozi i pedagozi izrazili su bezrezrvnu zahvalnost i podršku Univerzitu u Bijeljini jer su ne samo obogatili svoja saznanja i iskustva već su konstatovali da seminari ovog tipa doprinose direktnoj povezanosti škola, predškolskih ustanova sa univerzitetom. Te veze bi u budućnosti mogle biti češće, jer doprinose metodičkoj kompetentnosti i profesionalnom osposobljavanju nastavnog osoblja u ovom delu Republike Srpske. Opšta ocena je da ovakva susretanja bogate iskustva svih učesnika i doprinose veštini nastavnikovanja.